Zgłoś cyberoszustwo
Padłeś ofiarą cyberoszustwa? Straciłeś pieniądze, bo ktoś podszył się pod pracownika banku, bądź wykorzystał kod szybkiej płatności? A może dokonałeś zakupu na fałszywej stronie internetowej lub oszukano Cię na tzw. fałszywą inwestycję?
W takiej sytuacji:
- PILNIE skontaktuj się ze swoim bankiem.
- Dokonaj zastrzeżenia numeru PESEL (zdalnie poprzez aplikację mObywatel, portal gov.pl lub osobiście w Urzędzie Gminy, bądź banku).
- W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości sms z linkiem warto ją zgłosić, przekazując na bezpłatny numer 8080.
- Jeśli przejęto lub wykorzystano Twoje konto społecznościowe do wyłudzenia pieniędzy, ostrzeż o tym wszystkich znajomych.
Zawiadomienie o przestępstwie możesz zgłosić w każdej jednostce Policji!
Aby usprawnić przyjęcie zawiadomienia i dalsze czynności procesowe, pamiętaj, żeby mieć ze sobą wszystkie ważne informacje:
- Adres strony internetowej, za pośrednictwem której doszło do przestępstwa.
- Kopię korespondencji mailowej (ze sprzedawcą sklepu, fałszywym pracownikiem banku, konsultantem, przedstawicielem firmy inwestycyjnej lub inną osobą, z którą korespondowano). W przypadku prowadzenia korespondencji za pośrednictwem SMS, e-mail, Messenger, WhatsApp lub innego komunikatora, przygotuj kopię tej korespondencji w niezmienionej formie tekstowej lub w wersji elektronicznej.
- Numer konta bankowego, na który wpłacono pieniądze, adres portfela kryptowalut lub link prowadzący do pośrednika płatności, a także wersję papierową potwierdzenia wpłat/przelewów.
- Gdzie i kiedy, w wyniku manipulacji przestępców, dokonywałeś wypłat z banków, bankomatów bądź korzystałeś z kantorów kryptowalutowych lub bitomatów.
- Rodzaj danych, które skradziono bądź wykorzystano oraz wysokość poniesionych strat.
- Jeżeli podejrzewasz, że wykorzystano twoje dane osobowe, przygotuj wszelką korespondencję lub wiadomości w tym zakresie.
- Poinformuj czy dokonałeś zastrzeżenia numeru PESEL, jeżeli TAK to wskaż datę zastrzeżenia.
Utraciłeś dostęp do konta na platformie społecznościowej, bądź ktoś wykorzystał Twoje konto do masowego rozsyłania wiadomości, np. z prośbą o wsparcie finansowe, zapłatę za usługę bądź towar? Możesz odzyskać dostęp do konta i zgłosić naruszenie, korzystając z poniższych linków:
FB - https://pl-pl.facebook.com/help/1753719584844061/?helpref=hc_fnav
INSTAGRAM - https://www.facebook.com/help/instagram/2922067214679225/?helpref=hc_fnav